
*TAKRIF TAYAMUM
Tayamum ialah menyapu debu tanah ke muka dan kedua-dua belah tangan dengan niat dan syarat- syarat tertentu.
*SEBAB-SEBAB TAYAMUM
- Ketiadaan air
- Keuzuran
- Air diperlukan untuk keperluan yang lebih penting
-Penggunaan air boleh membahayakan kesihatan
dan mengancam nyawa
1- Dilakukan selepas masuk waktu.
Tayamum hendaklah dilakukan setelah masuk waktu solat kerana tayamum itu darurat. Firman Allah SWT:
وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ
Maksudnya: Dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau salah seorang antara kamu datang dari tempat buang air atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air(untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan debu tanah yang suci iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua-dua belah tangan kamu.
( Surah an-Nisa' 4:43)
2- Mengetahui arah kiblat yang sebenar sebelum bertayamum
3. Menggunakan debu tanah yang suci
Para ulama fiqh telah bersepakat bahawa tidak dibenarkan bertayammum melainkan dengan debu yang suci kerana debu yang bernajis tidak dapat mensucikan sesuatu yang lain.
4- Mencari air setelah masuk waktu
5- Hilang najis pada badan
*ANGGOTA TAYAMUM
Anggota Tayammum:
1. Muka
2. Dua belah tangan hingga siku.
*RUKUN TAYAMUM
1. Niat
Diwajibkan berniat terlebih
dahulu, kerana ia termasuk daripada rukun.
2. Debu yang suci
Berpandukan firman Allah SWT:
“…. Maka bertayammumlah kamu
dengan tanah yang baik ( suci ).”
( Surah an-Nisa’: 43 )
3. Tepukan pertama ke atas debu
yang suci
Manakala tepukan yang kedua,
mengikut imam Malik dan jumhur ulama fiqh hukumnya adalah sunat. Manakala
menurut Imam Syafi’i hukumnya adalah fardhu, berpandukan kepada hadis Ibn ‘Umar
( r.a ), bahawa Nabi SAW bersabda:
“ Tayammum itu ( dilakukan )
dengan dua kali tepuk ( keatas tanah ). Satu tepukan untuk muka dan satu
tepukan lagi untuk kedua tangan hingga ke siku.”
4. Menyapu wajah dan dua tangan
Didalam mazhab syafi’i tatacara
bertayammum adalah berpandukan kepada hadis Ibnu ‘Umar yang diriwayatkan oleh
ad-Daruqutni iaitu menyapu wajah dan tangan hingga ke siku.
5. Muwalat ( berturut-turut )
Mengikut Imam Malik, berturut-turut dalam bertayammum termasuk rukun, sama ada bertayammum kerana hadas kecil ataupun besar, sebagaimana yang dijelaskan dalam masalah wuduk dan mandi. Manakala mengikut mazhab Hanbali berturut-turut hanya termasuk rukun pada hadas kecil kerana berturut-turut ketika mandi tidaklah wajib.
6. Tertib
Mengikut Imam Syafi’i, tertib
termasuk salah satu rukun tayammum, hal ini diqiyaskan dengan pelaksanaan
wuduk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan